Nordic Ethno Grooves

 
 
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  Nordic Ethno Grooves - Collection 1

1. GARMARNA
In einer Welt, in der Ritter, Wölfe, Jungfrauen und andere Gestalten der nordischen Mystik auf E-Gitarren, Baß, Samples und Schlagzeug treffen, erzählen Garmarna mittelalterliche, aber auch erstaunlich moderne Geschichten aus ihrer ganz eigenen Welt. Sie bewegen sich dabei auf einem musikalischen Teppich, der, aus alten Weisen und alten Instrumenten gesponnen, immer wieder mit modernem Sound und der schneidenden Stimme der Sängerin kontrastiert wird.

2. HOVEN DROVEN
Hoven Drovens Musik präsentiert sich als einzigartige und kraftvolle Kombination von traditionellem Folk und derbem Hard-Rock, in der die Violine und die Gitarre in einem dauernden Streit um die Aufmerksamkeit des Zuhörers liegen. Da die Hälfte der Band sich aus Funk/Punk/Pop/Rock/Jazz-Projekten entwickelt hat, ist es nicht verwunderlich, daß auch abseits der Soloinstrumente keine Langeweile aufkommt.

3. VÄSEN
Schwedischer Science-Fiction-Folk, in dem die uralten Melodien noch lange nicht überholt sind, sondern inspiriert und mit einer gehörigen Mischung Jazz und Rock vorgetragen werden. Bei Väsen steht deutlich hörbar der Spaß am Spielen im Vordergrund, der sich in innovativen und sehr individuellen Arrangements äußert. Die Band besteht seit 1989 als Trio von NYCKELHARPA, Gitarre und Viola, seit 1996 verstärkt durch Percussions.

4. HEDNINGARNA
Hedningarna versuchen, das Gefühl der alten Wandermusikanten wiederaufleben zu lassen, die die mittelalterlichen nordischen Dörfer aufsuchten und mit ihrem hypnotischen Spiel der Bevölkerung ekstatische Tanzabende bescherten. Auch ihre Musik vermag, mit Hilfe moderner Technik und alter Instrumente in einen Rausch zu versetzen, dem man sich kaum entziehen kann. Das 1992 veröffentlichte Album "kaksi" war ein Meilenstein skandinavischer Musik; das Nachfolgealbum "TRÄ" (1994) etablierte sich direkt in den skandinavischen Charts. 1996 - nach fast 10 Jahren verliessen Sanna Kurki-Suonio (vocals) und Tellu Paulasto (violin/vocals/perc.) die Band. Die vorliegende Aufnahme stammt vom aktuellen Album "Hippjokk" (1997), das das Gründungstrio mit vielen Freunden und Bekannten eingespielt hat.

5. DAN GISEN MALMQUIST
Gisen ist ein Komponist und Klarinettist, der im Laufe seiner mittlerweile zwanzigjährigen Karriere eine typische Intonation für sein Spiel entwickelt hat. Aus dem Experimentieren mit dem Instrument hat er sein eigenes Gefühl für Melodien und Töne erarbeitet, mit dem er unter anderem Musicals und Theatermusik in seiner süd-schwedischen Heimat den Stempel aufgedrückt hat.

6. URBAN TURBAN
Den wahren Frontalzusammenstoß von nordischer Tradition, arabischen Einflüssen und dem Blues zelebrieren Urban Turban. Mit Dudelsack, Maultrommel, Mandoline und Drehleier produzieren sie etwas, das man trotz eingehender Manipulation noch anhand des Feelings einordnen kann. Eindeutig Blues...wenn auch vielleicht eher aus einem Paralleluniversum. Aber auch den Leuten aus diesem Universum gefällts, denn Urban Turban, die 1994 ihr erstes Album herausgebracht haben, wurden zur Nr. 2 der EBU World Music Chart für das Jahr 1995 gewählt. In Deutschland veröffentlicht auf dem Label "Blue Flame records".

7. THOMAS ALMQVIST
Seit seinem Debüt 1970 hat Thomas einen großen Schritt in die Welt hinaus gemacht - sowohl buchstäblich als auch im übertragenen Sinn. Aus englischer, irischer, schottischer und amerikanischer Gitarrentradition kommend, hat er lange bevor der Begriff "world music" in Mode kam, bereits zu dessen Entwicklung beigetragen. Er ist heutzutage vor allem auch für unkonventionelle Techniken bekannt, bei denen er eine ganz eigene Methode des Stimmens der Gitarre benutzt.

8. KENNY HAKANSSON
Unter schwedischen Musikern, vor allem Gitarristen, ist Kenny einer der bekanntesten Künstler der letzten drei Jahrzehnte. In seinen frühen Tagen hat er mit Größen wie Jimi Hendrix, den Mothers of Invention oder Bo Hansson und anderen in den Psychedelic Clubs in Stockholm gespielt, im Laufe der Zeit seinen Stil aber in Richtung Folk entwickelt. So sind seine neueren Werke Bilderbuchdefinitionen von Fusion zwischen Metal und Folk.

9. DEN FULE
Biker Folk?? Nun, so könnte man die Musik von Den Fule sicherlich beschreiben, auf jeden Fall ist sie ein wilder Ritt durch die Jahrzehnte und Genres, der eindeutig in den Neunzigern endet. Daß sie auf ihrem Ritt auch 1993 den schwedischen Grammy für das Beste Folkmusik Album des Jahres mitgenommen haben, stört die Jungs von Den Fule nicht weiter. Sie machen erstaunlich selbstsichere, 'urbane' Folkmusik, die von den Wurzeln bis zu den Baumwipfeln, oder eher Mülltonnendeckeln, alles in Schwingung setzt.

10. FOLK & RACKARE
Zwischen 1976 und 1986 waren Folk & Rackare einer der wichtigsten Einflüsse in der Entwicklung von europäischer Folk Musik. Mit ihrer Mischung aus akustischen und elektrischen Sounds und energetischem Gesang haben sie vielen neueren Bands die Richtung gewiesen.

11. TRIO PATREKATT
Im Frühjahr 1995 setzten sich drei fähige und kreative Musiker zusammen, um uns zu zeigen, wie vielfältig Musik tatsächlich sein kann. Trio Patrekatt spielt urtümlichen schwedischen Folk mit Einflüssen aus der Kammermusik und einer Menge eigener Kompositionen.

12. JP NYSTRÖMS
Auf beiden Seiten des Bottenviken (dem nördlichen Landstrich auf der Grenze zwischen Schweden und Finnland) ist das Harmonium ein traditionelles Begleitinstrument in der Folk Musik. JP Nyströms, die ihren Namen von einer Harmoniumfabrik übernommen haben, gruppieren Fiedel, Flöte, Gitarre, Akkordeon und Gesang um den charakteristischen Klang des Harmoniums. Dieser Rollentausch verleiht ihrer Musik die besondere Eigentümlichkeit.
 
   
  Nordic Collection Ethno Grooves 2

1. Ari Thunda
besteht aus einem norwegisch/australischen Duo, das die Balance zwischen traditionellem Liedgut und digitaler Programmierung hält. Ganz klar, daß sie bei den DJs (besonders in England) angesagt sind. Ihre Musik ist eine Mischung aus traditioneller Musik, Reggae, Big Beat, HipHop, einer Didgeridoo-Rhythmsection und vielem mehr.

2. Hedningarna
sind bereits recht lange dabei und haben in der Zeit ihres Bestehens keinen geringen Einfluß auf die schwedische Musikszene gehabt. Auf ihrem fünften Album "Karelia Visa", von dem hier das Stück "Veli" genommen wurde, begeben sie sich auf die Suche nach der archaischen Musikkultur der Karelier, eines Volkes, das in den Grenzregionen von Finnland und Rußland lebt. Ein wunderbares Album voller Magie und Melancholie, sehr urtümlich und stimmungsvoll.

3. Mynta
ist eine schwedisch/indische Formation mit zwei hervorragenden klassisch-indischen Musikern. Sie machen eine faszinierende Mischung aus indischem Gesang, New Yorker Beat, afrikanischen Rhythmen, schwedischer Folklore und norwegischer Flötenmusik und verwenden u.v.a. klassische indische Instrumente wie Tablas, Santoor, Kanjira, Ghatam, Veena und Tanyoora. Der Titel auf dieser Compilaton stammt aus Mynta's viertem Album "First Summer".

4. Bazar Blå
(ungefähr: "Blauer Basar") besteht aus Fiddle-Spieler Johann Hedin, Bassist Björn Meyer und Perkussionist Fredrik Gille und ist ein junges dänisches Trio mit einem heimatverbundenen Soul. Dänische Worldmusikmagazine bescheinigen ihrem Spiel "Sinn für Freude". Ihr Debutalbum "Nordic City" wurde im Sommer 1998 aufgenommen.

5. Triakel
ist ein Projekt der Sängerin von Garmarna gemeinsam mit zwei Instrumentalisten der Band Hoven Droven. Entstanden aus einer Wette, Musik nur mit Violine, Orgel sowie Gesang zu machen, gehört ihre CD zu den eindringlichsten Veröffentlichungen der letzten Jahre. Trotz ihrer Reduziertheit birgt die Musik viele Feinheiten und Überraschungen. Die Texte sind recht gewalttätig, und wer Garmarna kennt weiß, wovon die Rede ist. Im Dialekt von Jämtland bezeichnet Triakel einen schweren schwarzen Lakritz, und man sagt: die Musik ist schwarz und die Stimme der Sängerin ist süß. Ihre Lieder sind Traditionals aus der Zeit um die Jahrhundertwende, und Triakel gibt ihnen ihre ursprüngliche Stärke wieder.

6. Troka
- ein explosives Debüt 1993 beim Kaustinen Festival als sehr kreative Folkband, die den Großteil ihres komplexen und engagierten Repertoires selber schreibt. Seitdem ging es künstlerisch wie kommerziell bergauf. Zum einen wegen der kompositorischen Fähigkeiten, zum anderen wegen faszinierender Live-Shows. Der Titel auf dieser Kompilation stammt vom zweiten Album "Smash".

7. Abel & Kaninerna
(Abel & die Kaninchen) decken ein weites Feld ab und liegen irgendwo zwischen dem Chansonverständnis von Jacques Brel und der Wildheit der Pogues - wenn diese zufällig Schweden wären. Sie machen eine mitreißende Art von Folkrock, ein Konglomerat aus der Musik vieler Kulturen.

8. Garmarna
stehen für eine neue Folkgeneration, sie verbinden mittelalterliche schwedische Musik mit harten Gitarren, Maultrommel und satten Grooves. Ein weiteres Plus ist die einzigartige Stimme der Sängerin, die alles andere als einschmeichelnd und anbiedernd ist.

9. Wimme
darf auf einer solchen Kompilation natürlich nicht fehlen. Er ist Same und repräsentiert damit ein Volk mit sehr alter Kultur, die sich beträchtlich von der europäischen unterscheidet. Der Gesang erinnert immer wieder an die Ureinwohner Nordamerikas. Wimmes Stimme ist vielfältig, kraftvoll und er ist ein Meister der Improvisation. Und er verbindet diese Traditionen mit elektronischen Ambientklängen, begleitet von der Finnischen techno-ambient Band RinneRadio. Seine Stimme kann man übrigens auch auf dem Album "Hippjok" von Hedningarna hören.

10. Groupa
gehören schon seit Anfang der 80er zur progressiven Folkbewegung Schwedens. Sie zählen dort zu den Stars, heimsten diverse Preise und Grammys ein und tourten bereits durch ganz Europa, inklusive Deutschland. 1991 waren sie Grammy-Preisträger für ihre Veröffentlichung "Månskratt". 1996 erhielten sie den zweiten Grammy für das Album "Imeland".

11. Anitas Livs
sind eine der wenigen Frauenbands, die ihre Musik hauptsächlich auf perkussive Elemente aufbauen. Sie verbinden elektronische und traditionelle Elemente mit Perkussion, Samples und Schlagzeug (es werden keine Gitarren oder Klaviere benutzt). Neuerdings mischen sie dazu auch orientalische und afrikanische Rhythmen! Gegründet 1987 von Anita Livstrand gemeinsam mit Lise-Lotte Norelius. 1992 wurde das Duo verstärkt durch Monica Aslund.

12. JPP
bestehend aus vier Violinen, Baß und Harmonium - sind Finnlands führende "Band mit Streichern". Manchmal werden sie auch vom JPP String Orchestra (das sind noch weitere sieben Geigen) begleitet. Sie spielen traditionelle finnische Folkmusik, mischen diese auch mit schwedischen Elementen und sind bekannt für ihre komplexen Arrangements. 1998 veröffentlichten sie ihr sechstes Album "Sting Tease", aus dem dieser track stammt.

13. Hoven Droven
sind die wilden Jungs auf dieser CD. Fantastischer Krach um Trucks, Kühe und anmutige Frauen. Hoven Droven kreuzen ihren Folk mit der Intensität und der Haltung einer Heavy Metal-Band. Dieser recht laute Ausklang der CD hat es noch einmal reichlich in sich.

 
   
  Nordic Ethno Collection Grooves 3

1. Värttinä Äijö 4:22
Finland's most innovative and successful contemporary folk music group, is distinguished by the fact that they have invented a roots-based vocal/instrumental style unlike anything in Finland and anywhere on this planet. Effortlessly blending ancient Finnish runo poetry, distinctive Finno-Ugric vocal harmonies, traditional and contemporary acoustic instrumentation, complex and uncommon rhythms, original and highly imaginative compositions and arrangements plus a front line of four dynamic female singers, Värttinä stands alone as innovators, with eight groundbreaking albums and over a decade of international touring. – Värttinä's ninth album, entitled "6. 12.", is their first ever live album, recorded 6. 12. 2000, Finnish Independence Day, at one of Helsinki's best venues, Savoy Theatre. The album includes live version arrangements of classic tracks from their entire career plus in-concert performances of songs from their latest studio album Ilmatar. Värttinä remains almost entirely acoustic in the recording studio, while on stage they use the basic amplification of their acoustic instruments, yet they manage to make music that is as compelling and uplifting as any electric band. – The track on this compilation is about a crazy old coot (äijö) from the village, who has been bitten by a snake. To rid himself of the poison, he finally turns to an ancient snake spell. A video of "Äijö" (live version) is included on the live CD. - The studio version of "Äijö" can be found on the album Ilmatar, guest vocalist on the spell is Ismo Alanko.


2. Kerstin Blodig / Valivann "Vallevan" 4:13
The sea with its mysterious depths, its vast breadth and its breathtaking power has always fascinated generations of people and provided the inspiration for countless tales and legends. The North Sea is the geographical link between the two seafaring nations Norway and Scotland, which are also bound together by countless historical connections. Trading and invasions have not only brought forth similarities in speech and dialects, but have also led to strong cultural ties, particularly evident in the area of folk music. - One of the principal ideas behind the project Valivann is to feature the striking similarity between Celtic and Scandinavian ballads, particularly the thematic content of the lyrics. Valivann combines a subjective choice of favourite lyrics with original and traditional melodies to create an exciting Nordic ethno-cocktail: a crystal-clear voice floating over a lush carpet of hard-edged rhythms, samples and acoustic instruments. - The musicians of this Valivann-project are: Kerstin Blodig • vocals, guitar, bouzouki, mandolin, bodhran, keyboards, psaltery / Mick Franke • programming, percussion, bass, electric guitar, bouzouki, keyboards, vocals, kalimba / Thomas Loefke • Celtic harp / Andreas Mainka • keyboards / Ian Melrose • low whistles / Johannes Schiefner • Uilleann pipes / Chris Stieve-Dawe • trumpet.


3. Kimmo Pohjonen Ohimo 4:22
Kimmo Pohjonen is one of the most respected and in-demand musicians and performers in Finland. An accordionist of exceptional ability and imagination, Kimmo's musical history goes back more than twenty years in rock, folk, avantgarde, improvisation, classical, dance and theatre music projects. In 1996 he embarked on a solo career with his solo 5-row accordion project, featuring extreme and original compositions, live loops and effects, a dynamic and animated stage performance, orchestrated lights and quadraphonic sound. This show received instant massive world-wide critical acclaim at WOMEX Berlin in 1999 and has since been performed all over Europe, North and South America, Israel and Russia to rave response. Kimmo's latest stage presentation is the formation known as Kimmo Pohjonen Kluster featuring Kalmuk sampling whiz, Samuli Kosminen. In Kluster, Samuli makes live samples of Kimmo's accordion and voice and reproduces them through electronic drum pads. The result is a multi-dimensional accordion sound never heard before. In some concerts, Kluster also includes Kalmuk percussionist Abdissa Assefa.


4. Wimme Texas 3:48
Wimme Saari, born in 1959 in Kelottijärvi in the north-western part of Finnish Sámiland, is a modern yoik singer. Yoik is traditional Sámi music – an archaic mode of unaccompanied solo singing which is uncannily similar to certain Native American music. It is found all over the vast Sámiland from the northern to central regions of Norway, Sweden, Finland, and to the eastern tip of the Kola Peninsula in Russia. There are three musical dialects in yoik. Wimme represents the North Sámi Luohti tradition, which is the most widely known genre of Sámi music. Luohti has two unique musical features: it makes use of a pentatonic scale with no half tones and it always has a specific subject, a person or an animal, which it describes in music. Wimme creates sweeping vocal soundscapes that can be inspired by a boiling spring, the state of Texas, or the full moon. - In the last few decades yoik in general has undergone some changes; in fact Wimme’s yoiking could be called “free yoik.” In his yoik, he constructs intense, clear melodic arches and stretches his voice from a sweet falsetto to a grave baritone. But the old yoik is still there: Wimme has recaptured the essence of the ancient yoik, and even the clever voice technique of the animal yoiks.


5. Hoven Droven Malört 3:34
Hoven Droven's music is a unique and powerful blend of traditional folk and fierce hard rock, where violin and electric guitar duel for the audience's attention. This combination is complemented by a diverse background created by sax, drums, percussion and bass. Keywords: power, finesse and playful virtuosity. The band’s name is a slang phrase which means: "uh" or "whatever" (at least in the province of Jämtland in Northern Sweden). In their case, it could just as well mean "things will take care of themselves." Despite sometimes chaotic organisational methods, none of them are able to explain how they have managed to perform on almost every major Swedish television and radio program and in North America. - According to FolkRoots, the musical approach of Hoven Droven is reminiscent of "...ringing strings, power pop, E2 brass and one bell-for-leather tune with acid guitar feedback." Several members also perform with Swedish folk, rock, punk and heavy metal groups. The band's frontman and violin player Kjell-Erik Eriksson for instance is also a member of Triakel. While Eriksson favours traditional folk music, bass player Pedro Blum is a fan of Mötörhead and AC/DC. Saxophonist Jens Comén has played rock, pop, be-bop and big band jazz and guitarist Bo Lindberg is an influential music teacher and formerly worked with the rock band Myrbein. The group underwent a change in direction when original member Gustav Hylén (trumpet, French horn, accordion and percussion) left the band in November 1997. Till April 2000 he was replaced by Janne Strömstedt (Triakel).


6. Plommon Emma 5:49
A different kind of girl group. All of them with fiddles! – "In this teeming musical habitat the band Plommon from Skåne in Southern Sweden is a bonanza in itself. Their versatility is such that there is hardly, if at all, a match to be found for it in Swedish folk music. The five musicians in this all girl band have been playing together since 1991 and have been touring regularly in all of Europe as well as, more recently, the USA. Their repertoire comprises all facets of Swedish fiddle music: it offers audiences a foretaste of the musical power of the big Folk music orchestras but also includes wonderful songs sung in two or three part harmony. Plommon offers the "Folk music tourist" a glimpse into a fascinating musical world alternating between exuberant playfulness and Nordic melancholy. On the other hand, the connoisseur also finds all the elements that have made Swedish folk music so popular over the years, far beyond the country's borders an intriguing virtuosity, a feel for effective arrangements and a deep sense of tradition, all wrapped in a youthful freshness." (Jens-Peter Müller and Rainer Zellner). – The musicians are: Maria Persson – violin, flute and vocals, Frida Rosén – Violin and vocals, Klara Rosén – Tramporgel (Harmonium), violin and vocals, Sanna Rosén – violin and viola, Anna Elwing – violin and vocals. The track is taken from the 1999 release "Emma" (their third CD); also available: their "Emma" music book. The forth CD was released in 2002, called "Sah".


7. Kalabra Ymnig mossa 3:41
A sort of mystic wok of Nordic folk music in pop clothing, spiced with funk, rock and jazz: this is how the quintet Kalabra describes their music. Folka is their second CD (their first was released in 1997). Mats Wester, best known as the man behind the Nordman recordings, produced the CD. - Kalabra consists of Ulrika Boden (vocals), Erik Metall (bass guitar), Sebastian Printz-Werner (drums and percussion), Simon Stålspets (Nordic bozouki, electric guitar, harmonica, willow flute) and Markus Svensson (keyed fiddle).- The story of the group, which began five years ago, started with an appearance at the Norrsken, which is the Falun Folk Music Festival’s "winter collection". This eventually resulted in a CD "Kalabra", which was a sensation in folk music circles. The group has since then toured extensively and performed at all the Swedish stages worth mentioning, such as the Falun Folk Music Festival, Stockholm Water Festival, on TV and radio, at the jazz club Fasching, the Berwald Hall, et al. The group has also made several regional tours. This track is taken from the second album "Folka".


8. Hulu Project Osuokhai (Yakutian Dance) 4:31
featuring Stepanida Borisova
"The music of Sakha (Yakutia) originates 3000 Years before Christ. It has relations with Sanskrit music from India, which is thought of as one of the earliest musics of this earth." (Paul Amrod) - Stepanida Borisova was born in Megino-Khangalaas in Yakutia (it's called Sakha today), which is in the most Northeast part of Russia. Educated in the renowned Shepjin Theatre School in Moscow, she was awarded the Ojunsjki Prize. Today she is a highly celebrated actress and singer in Russia. She has mastered many various stylistic directions of the traditional Yakutian vocal music, which are rooted in Shamanism. The shamans have, with their knowledge, actualised the past and brought it to memory with their singing. In Stepanida Borisova´s singing one feels the lost spirit of the ancients and the power of the old culture of Sakha. - As for Stepanida as well as for the Hulu Project tradition does not mean static conservation. It can as well encompass modern tendencies in music. Both the Hulu Project and she are looking for this type of integration into their music. It was brought together from Hubl g and Luigi Archetti. These two musicians are known through other projects for testing the validity of border setting in music. – The musicians on this track are Stepanida Borisova – singing, Hubl g – drum programming, sampling, Luigi Archetti – guitars, Jens Volk – bassguitar, Tunji Beier – jews harp (Maultrommel).


9. Väsen Ploska 5:01
The Swedish folk music group Väsen saw the record debut in 1990. The band had formed only the year before. The year was 1989 and the place was Röros in Norway. To be more precise, the place was the Rörosmartnaden, or the 'Röros market', which is a centuries old market and festival of sorts that happens every year on the second weekend of February. Rörosmartnaden usually attracts a good number of folk musicians, as the market is known for its music and dance. On the year in question it so happened that a gang of players rented a cottage in Röros. Among them were Olof Johansson, who had taken along his nyckelharpa and Roger Tallroth, equipped with his acoustic 12-string. Though they had never played together before, both were eager to find out how the nyckelharpa and acoustic guitar would sound together playing Swedish folk music. It sounded great! From the beginning, they were only two members: Olov Johansson and Roger Tallroth. Mikael Marin, violin and viola, joined and they became a trio. Nowadays, after the addition of percussionist André Ferrari, Väsen is a quartet. - "A lot of Scandinavian groove, improvisation and excitement is featured on Väsen's second CD as a quartet. All four musicians of Väsen are exceptionally excellent: Mikael Marin on fiddles, Roger Tallroth on 12 string guitar, octave mandolin and Swedish bouzouki (whatever the peculiarities in a Swedish bouzouki may be!), then Olov Johansson on Sweden's national instrument, the nyckelharpa and last not least the improvising percussionist André Ferrari. Although all the tunes are composed by Väsen, the music has a distinctive Swedish feeling - dark, yet charming and harmonic. … "Gront" is one of those CDs where you would not be able to name a particular favourite tune - it is the full album which makes out of the music a masterpiece of its very own kind. (Michael Moll in "FolkWorld").


10. Amanda Mercy Street (Någonting Värmer) 4:42
Vocal art without boundaries - The vocal ensemble Amanda which was formed in 1981 in the Swedish city of Gothenburg is a melting pot of different musical interests. Baroque singers meet up with song writers, rock musicians with folkies - all in all sometimes about 35 musicians - and they all have one goal in mind: to inspire and move an audience to the point of a unified release of emotional expression. And so with supreme ease and talent they play musical material from all ages and styles, incorporate themes from around the world into varying and exciting arrangements, create new forms and develop a style of music in which the realm of sound and play with colour cross the limits of the known. - The album "Café Creole" represents the culmination of the many years work and interests of this unusual choir. They mostly mix the traditional sound of Haiti and Swedish songs into a blend of Creole music. What looks impossible to bridge on paper, becomes comprehensible when the Voodoo roots of Creole music are looked at more closely. The belief that all forms of life have spirits amalgamates with elements of holy catholic legends and becomes a deeply gripping spirituality. Varied musical traditions, in this case the "classical" music of Scandinavia and Haiti, connect on "Café Creole" as a chain of stories which do not cross the limits only because as in this case with Amanda these limits are proven as non-existent.


11. Två Fisk och en Fläsk Jungfrun I Buren 3:42
The band name means "Two Fish and One Flesh" in English and: Okay - it's a strange name, but once you've heard it you'll never forget it. In Sweden Två Fisk och en Fläsk have created a good live reputation, especially among folk music lovers, but they are also liked by people who normally only listen to rock music. Medieval music, traditional ballads from the 13th century and originals played by a group of musicians with roots in rock and punk bands. - The first album was released in 1998; album number two "Jungfruburen" saw the light of day in spring 2000, this time with three musicians on percussion! The basic members of the band are Stefan Grapenmark - percussion, Marcas Oreglia - violin, vocals, Jan Liljeqqvist - violin, flute, Nye Gitarristen - guitar and Umer Mossige-Norheim with her beautiful voice.


12. Anders Hagberg The Herd 4:36
Anders Hagberg's “The Herd” has been nominated for a Swedish Grammy 2002. Hagberg is one of the foremost flute improvisers in Scandinavia and his soprano sax tone has a rare beauty and intensity. Old traditions like herding calls, joiks and overtone flute meet musicians of the 90-s in an unlimited improvised world music. Anders Hagberg is well established in Scandinavia and has toured internationally with other crossover groups such as Mynta, New Jungle Orchestra and Winduo. Over a longer period of time Anders performed with Indian and Japanese musicians which led to tours in Asia, the United Arab Emirates and Japan. The musicians are: Anders Hagberg - flutes & saxophones, Stefan Blomquist - keyboards, Stefan Pettersson - e-bass, Christian Jormin - drums, kanjira, loops, Inga Juuso - vocals.


13. Triakel Innan Gryningen 3:29
This 'millennium'-track was recorded in September 1999; the musicians are Emma Härdelin (vocals), Janne Strömstedt (pump organ) and Kjell-Erik Eriksson (fiddle). Special guest: Benny Andersson. – This is a different version than the one included on the bands second album "Vintervisor".


licensed from:
1 – Värttinä, published by Hoedown/Pentatone/Mipu Music, adminstered by Rykomusic; 2 published by Westpark publishing; 3 Rockadillo records, published by Zen Master/Wintrup Musikverlag; 4 Rockadillo records, published by Zen Master/Westpark publishing; 5 - Home records, published by Westpark publishing; 6 – AKKV Disk/Music Contact, published by Music Contact Musikverlag; 7 – Caprice records; 8 – CCn'C records, published by CultureWare Music Publishing and Hubl Enterprises; 9 - MNW records, a division of MNW Records Group AB; 10 - CCn'C records, published by Real World Music. Ltd.; 11 – Nonstop records, published by Misty Music/Westpark publishing; 12 – MNW records, a division of MNW Records Group AB; 13 – Mono Music AB.